رئیس اتاق اصناف ایران در همایش گرامیداشت روز ملی خیاط: صنف خیاطان در زمره میراث‌داران کشورند/خیاطی میراث ملی ایران است

 

همایش گرامیداشت روز ملی خیاط با حضور مجتبی صفایی، رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، غلامرضا حسن‌ پور، رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور، حمید رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران و برخی از روسای اتحادیه‌های صنفی تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از پیشکسوتان خیاط به میزبانی اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه عصر امروز، دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، رئیس اتاق اصناف ایران در این همایش با تجلیل از هنر و توان زحمت‌کشان عرصه دوخت و دوز گفت: برخی از صنوف میراث یک کشورند و هنر خیاطی در زمره این اصناف قرار دارد؛ هنری که بسیار ارزشمند و مقدس است.
به گفته مجتبی صفایی، ورود تکنولوژی‌ به هنرصنعت خیاطی باعث شده تا بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان این عرصه از دایره فعالیت خارج شوند. اگرچه معتقدم باید با تجهیز این صنعت به تکنولوژی‌های روز دنیا بتوانیم با کشورهای پیشرفته و صاحب‌نام در صنعت دوخت و دوز رقابت کنیم، اما نباید از تجربه و تخصص بزرگان و ریش‌سفیدان این هنر نیز غافل شویم.
وی ادامه داد: همواره تأکید کرده‌ام که باید از صنوف باانصاف، امانتدار و متدین تجلیل شود و بی‌شک صنف خیاطان از جمله صنوف باانصاف، امانتدار و متدینی هستند که باید در جایگاه واقعی خودشان مورد تجلیل و قدردانی قرار گیرند.
رئیس اتاق اصناف با اشاره به کیفیت برتر محصولات ایرانی در بازارهای جهانی، برندسازی را لازمه حفظ جایگاه خیاطی ایرانی دانست و خطاب به پیشکسوتان این عرصه گفت: خلاقیت و هنر شما در دنیا بی‌نظیر است اما نباید اجازه دهید، برندهای خارجی، هنر دست شما را با نام خود در بازارهای جهانی عرضه کنند.
صفایی افزود: مقابله با ورود پوشاک قاچاق و دست دوم تنها از مسیر برندسازی محقق می‌شود و برندسازی نیز باید به دست صاحبان این حوزه و فعالان صنف خیاطان انجام شود.
به گفته وی یکی از ملزومات حفظ هنر خیاطی ایرانی، به روزرسانی و همگام‌شدن با پیشرفت‌های این هنر در سراسر جهان است.
وی در پایان بر اهمیت حفظ هنر خیاطی در کشور به عنوان یک میراث ملی تأکید کرد و گفت: در روزگاری که روش‌های سنتی خیاطی جای خود را به تکنولوژی‌های روز دنیا داده است، غفلت از این هنر در ایران، متأسفانه موجب حذف و فراموشی هنرمندان این عرصه می‌شود.

نیازمند طراحی پوشاک به سبک ایرانی-اسلامی هستیم
رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور نیز در بر ضرورت طراحی، تولید و عرضه پوشاک ایرانی-اسلامی تأکید کرد و گفت: یکی از چالش‌هایی که در مقوله عفاف و حجاب در کشور مطرح است، عدم دسترسی مردم به پوشش‌های ایرانی-اسلامی با قیمت مناسب است که این امر ضرورت طراحی لباس، مطابق با استانداردهای پوشش در کشور را دوچندان می‌کند.
به گفته غلامرضا حسن‌‌پور، اکثر قریب به اتفاق مردم علاقمند به استفاده از پوشش عفیفانه هستند و این در حالی است که یا پوشاک عرضه شده در بازار با مولفه‌هایی پوشاک عفیفانه و ایرانی-اسلامی تطابق ندارد یا در صورت عرضه، با قیمت‌های بسیار زیاد به فروش می‌رسد.
وی تأکید کرد: ضروری است که طراحان و مجموعه‌هایی که در حوزه طراحی پوشاک و لباس فعالیت می‌کنند، به فعالان صنفی در جهت تولید پوشاک متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کنند.
رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور ادامه داد: طراحی و استفاده از پوشاک متحدالشکل یکی از مصادیق رفتار حرفه‌ایی در ارگان‌ها و نهادهای کشور است و به نظر می‌رسد اگر تدابیری اندیشه شود تا کارکنان و کارمندان مشاغل آزاد در مجتمع‌های تجاری و پاساژها نیز از لباس و فرم‌های متحدالشکل استفاده کنند، می‌توانیم قدم بزرگی در مسیر تولید پوشاک ایرانی-اسلامی برداریم.
حسن‌پور با قدردانی از تلاش ارزنده صنف خیاطان در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: زمانی که کشور با کمبود ماسک مواجه شد، صنف خیاطان به کمک تولیدکنندگان ماسک آمدند و ما توانستیم روزانه با تولید ۱۷ میلیون ماسک، نیاز کشور را تأمین کنیم. در همان زمان ۵۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ در کشور راه‌اندازی و چرخ‌های خیاطی، تبدیل به چرخ‌های ماسک‌دوزی شد. تا جایی که توانستیم علاوه بر تأمین نیاز داخل، ۱۰ میلیون دلار نیز ماسک به کشورهای دیگر صادر کنیم.

خیاطی با هنر آمیخته است
رئیس اتاق اصناف تهران در بخش دیگری از این همایش گفت: برخی از مشاغل و صنوف علاوه بر اینکه یک شغل محسوب می‌شوند، ماهیت هنری نیز دارند و خیاطی از جمله مشاغلی است که با هنر و خلاقیت آمیخته است.
حمیدرضا رستگار افزود: خیاطان از جمله قشر ایده‌پرداز و خلاق جامعه هستند که ارزش کارشان جهانیست و در هیچ کجای دنیا نمی‌توان بر هنر و خلاقیت آنها ارزش‌گذاری کرد.
وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های امروز حوزه پوشاک کشور، ورود کالاهای قاچاق و تولیدات غیررسمی یا همان زیرپله‌ایی است که باعث برهم خوردن نظم بازار و آسیب‌زدن به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک داخلی شده است.
رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به بحث مالیات و ضرورت اخذ مالیات منصفانه از اصناف گفت: طی جلساتی که با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور داشته‌ایم، موضوع مالیات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خوشبختانه به نتایج خوبی در این زمینه رسیدیم که ثمرات آن به زودی دیده خواهد شد.
رستگار در پایان از فعالان صنف خیاطان و دوزندگان خواست تا برای حفظ این هنر ارزشمند، پایداری و موقعیت و جایگاه خود را به عنوان یک صنف هنرمند حفظ کنند. در این مسیر نیز اتاق اصناف تهران همواره یاری‌گر و حامی صنف خیاطان خواهد بود.

صنف خیاطان؛ نیازمند حمایت
رئیس اتحادیه خیاطان تهران نیز در ادامه این همایش با قدردانی از زحمات اساتید و پیشکسوتان عرصه دوخت و دوز گفت: با وجود اینکه اتحادیه صنف خیاطان تهران یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه‌های فعال ایران است و نزدیک به ۸۰ سال سابقه فعالیت دارد اما در چند سال گذشته مورد بی‌مهری برخی از ارگان‌ها قرار گرفته است.
اکبر صدقی افزود: پوشش دومین رکن مصرف جامعه است که تأمین آن توسط صنف خیاطان انجام می‌شود و عرضه می شود. لذا کمک و حمایت از این صنف، به پایداری و حفظ جایگاه این هنر در کشور کمک می‌کند.